Każdą powtarzalną czynność można zautomatyzować. Finanse także i to jest fakt. Automatyzacja finansów domowych, firmowych, szkolnych czy jakichkolwiek innych jest także możliwa i zrobiona poprawnie daje więcej korzyści, niż się może wydawać na pierwszy rzut oka.

W tym artykule opisuję, jak sprawić, by oszczędności gromadziły się same i rachunki opłacały się same, dzięki czemu Ty możesz skupić się na generowaniu i zwiększaniu przychodu!

Automatyzacja finansów

Być może przechodzą cię ciarki gdy słyszysz, że przelewy mogą wykonywać się bez Twojego udziału, albo może po prostu zastanawiasz się, czy automatyzacja jest konieczna.

Automatyzacja finansów nie jest trudna technicznie, wymaga jednak pewnego poziomu zaangażowania, by zaplanować budżet na kilka miesięcy do przodu, zastanowić się nad wszystkimi stałymi opłatami i źródłami przychodu i odpowiednio je przeorganizować. Zautomatyzowanie budżetu rozwiąże kilka problemów, z którymi boryka się większość z nas:

  1. Pamiętanie o rachunkach w różnych terminach.
  2. Cykliczne poświęcanie czasu na zrobienie przelewów.
  3. Opłaty za zbyt dużo wykorzystanych sms-kodów?
  4. Spełnienie warunków przeróżnych promocji bankowych.

Korzystam z kilku abonamentów, muszę opłacać ZUS, kredyt, prąd i kilka innych rzeczy każdego miesiąca. Większość z tych opłat ma różne terminy wymagalności, więc pamiętanie o nich nastręcza niepotrzebnego stresu, rozprasza i każe nam poświęcać czas w różnych dniach miesiąca na wykonanie przelewów.

Chyba zgodzisz się ze mną, że zrobienie wszystkich przelewów na raz byłoby użyteczne?

Oszczędność czasu

Nawet jednak gdybym miał zrobić te przelewy w jednym dniu każdego miesiąca, jest to zwyczajnie nudne. Kwoty niczym się nie różnią, a wpisanie tytułu przelewu, kwoty, przepisanie sms kodu i kliknięcie wyślij jakoś mnie nie bawi. Uniknięcie powtarzania w kółko tego samego sprawiłoby, że miałbym te parę chwil więcej na odpoczynek z rodziną.

Zwiększenie oszczędności

Ponadto, oprócz tego że automatyzacja finansów pomaga w produktywności, pomaga też w oszczędzaniu. Po pierwsze, system automatycznych przelewów nie zużywa SMS-kodów. Zdaję sobie sprawę, że większość z nich jest darmowa, jednak w niektórych bankach powyżej określonej ilości zużytych kodów naliczane są opłaty. Taki system pozwala na ich uniknięcie.

A skoro mówimy o oszczędnościach, automatyzacja finansów pomogła mi na cztery sposoby zwiększyć swoje oszczędności.

  1. Automatycznie spełnia wszystkie warunki promocji bankowych (minimalna kwota przelewów w miesiącu itp.), dzięki czemu oszczędzam na opłatach.
  2. Przejrzyście ujawniło wszystkie stałe opłaty, których mogę się pozbyć lub które mogę zredukować.
  3. Nigdy nie płacę za sms-kody
  4. Automatycznie odkłada określoną kwotę na konto oszczędnościowe.

Gdy dodamy do tego oszczędność czasu, który w czystym przeliczeniu na pieniądze jest dla mnie sporo wart, to okazuje się, że korzyści automatyzacji finansowej są ogromne.

Oto więc, jak zacząć.

 


Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi!

Określ potrzebne konta bankowe.

Większość z nas ma po kilka kont bankowych. Firmowe, prywatne (czasem każdy w rodzinie ma własne), konto na hipotekę, konta kart kredytowych…

A mimo tego większość z nas ma kont za mało.

Michał Szafrański między innymi poleca korzystać z osobnych kont do różnych celów, gdyż trzymanie wszyskich oszczędności w jednym wiadrze zwyczajnie się nie sprawdza.

Ciężko się z tym nie zgodzić. Moje finanse są dystrybuowane na kilka kont o różnych celach i na miarę moich możliwości sprawdza się to świetnie.

Schemat finansowy

Z racji obciążenia hipoteką, codzienny budżet nie jest idealny, niemniej 25% przychodu przeznaczane na hipotekę to w moim przypadku więcej niż trzeba. Powoduje to comiesięczne nadpłaty, skracając czas trwania hipoteki, co z kolei pozwoli mi na przekazywanie większych kwot na inwestycje i oszczędności w bardzo niedługim czasie.

Moje konta bankowe

Powyższe kategorie „wydatków”, na które przeznaczam oszczędności są zarządzane przy pomocy kilku kont bankowych.

  • Konto firmowe, to konto, na które przychodzi cały przychód dystrybuowany dalej.
  • Hipoteka ma własne konto, z którego pobierana jest rata i nadpłaty.
  • Codzienne wydatki to konto z pieniędzmi na życie, na które co miesiąc przelewam tę samą kwotę.
  • Oszczędności to także osobne konto
  • Oszczędności dziecka, na razie jednego 🙂
  • Konto inwestycyjne to konto, na który przychodzi przychód.

Wszystko co zostaje na daną chwilę, traktuję jako nadwyżka w inwestycje. Nie jest to idealne rozwiązanie, niemniej obecnie wydaje mi się jedynym logicznym. W późniejszym czasie chciałbym utworzyć przynajmniej dwa dodatkowe konta, na:

  • Niezaplanowane wydatki
  • Wakacje / Rozrywka

Pierwszym krokiem do automatyzacji finansów jest stworzenie struktury kont bankowych. Polecam Ci więc zastanowić się, jakie konta są Ci potrzbne, by dobrze zarządzać swoim budżetem domowym i firmowym.

Stwórz bufor finansowy.

Automatyzacja ma na celu odciążenie nas, chodzi o to, by comiesięczne transakcje wykonywały się automatycznie. Niemniej, jeśli na koncie nie będzie odpowiedniej kwoty do przelewu, żadna transakcje się nie wykona.

Należy więc mieć na głównym koncie bufor finansowy, przynajmniej taki by w przypadku opóźnienia wypłaty cała machina mogła pracować bez przeszkód.

Bufor finansowy powinien być minimum w wysokości miesięcznych wydatków, lecz dobrze jest posiadać bufor na tyle duży, by móc przeżyć w przypadku utraty pracy lub źródła dochodu i znalezienie nowej.

Zdefiniuj automatyczne przelewy

Następnym krokiem jest ustawienie mechanizmu, który zajmowałby się przelewami automatycznie. Jeśli wiesz, ile zarabiasz, jest to o wiele łatwiejsze. W przypadku gdy twoje przychody różnią się każdego miesiąca, należy przyjąć bezpieczne minimum jako comiesięczny przychód i co jakiś czas kontrolować i rozporządzać tym, co zostało.

Oto, jak automatyczny mechanizm przelewów wygląda u mnie:

automatyzacja finansów - schemat

Większość mojego przychodu pojawia się na koncie do czwartego dnia miesiąca. Na wypadek gdyby płatności się opóźniły, mam na koncie bufor finansowy, który pozwala na przeprowadzenie przelewów mimo opóźnień.

Zdefiniowałem następujące przelewy stałe:

  • Przelew za internet
  • Przelew za telefony
  • Przelew za czynsz mieszkaniowy
  • Przelew za księgowość
  • Pozostałe (roczne, jak hosting, domeny itp)
  • Przelew na konto hipoteczne z minimalną kwotą spełniającą warunki promocji, kwotą raty kredytowej oraz kwotą do nadpłaty.
  • Przelew powrotny z konta hipotecznego ( kwota minimalna do spełnienia promocji jest niepotrzebnie duża)
  • Przelew na codzienne wydatki – jest to określona kwota
  • Dwa przelewy oszczędnościowe, na konto dziecka i konto nasze.

Zdefiniowanie tego zajęło mi kilka godzin, ale teraz mam gwarancję, że co miesiąc wszystkie rachunki opłacają się same, wszystkie w terminie, nie muszę o nich pamiętać ani przeznaczać każdego miesiąca dodatkowego czasu na ich opłacanie.

Ponadto mam przeznaczony budżet na codzienne wydatki oraz automatycznie gromadzą się oszczędności zarówno na naszym koncie jak i koncie naszego malucha. Co miesiąc automatycznie przelewa się kwota na inwestycje w rozwój firmy.

Wszystko robi się samo, a moim zadaniem jest tylko kontrolować przepływy co jakiś czas i zarządzać tym, co zostało.

Elementy do poprawy

Jak widać na diagramie powyżej, hipoteka pochłania 1/4 wszystkich moich przychodów. To strasznie dużo, lecz dzięki systemowi nadpłat ta część będzie systematycznie maleć, dzięki czemu oszczędzony kapitał będę mógł przeznaczyć albo na większe nadpłaty, albo na oszczędności i inwestycje.

Hipoteka boli, owszem, ale nie jest najgorszym elementem całego systemu. Prawie połowa wszystkich moich przychodów jest przeznaczana na rachunki i podatki i to boli najbardziej.

Dzięki przygotowaniu tego budżetu i automatycznego systemu finansów, mam więcej czasu by zredukować koszty prowadzenia działalności i zmniejszyć trochę kwotę na rachunki i podatki. Poprzez zmianę księgowości i przejście na rozliczenia vat mogę oszczędzić kilkaset złotych miesięcznie. Polecam artykuł wyjaśniający, kiedy przejście na VAT się opłaca:

VAT for dummies, czyli jak działa podatek od wartości dodanej?

Kolejną opcją do poprawy jest zautomatyzowanie przelewów do ZUS. Niestety obecnie nie jest to możliwe, gdyż ZUS wymaga podania w tytule informacji o dacie opłacanej składki…

Od 2018 roku ma się to jednak zmienić, gdyż każdy przedsiębiorca ma mieć indywidualne konto ZUS, a to umożliwi definiowanie stałych przelewów! Nie mogę się doczekać aż to nastąpi. No i warto rozpatrzyć inne rodzaje działalności, być może nawet składki ZUS nie są konieczne.

W każdym razie pierwszy krok zrobiony, teraz jest czas by zająć się usprawnieniami :).

Podsumowanie

Każda automatyzacja to oszczędność naszego cennego czasu. Każdą automatyzację należy okazjonalnie kontrolować niemniej stosowanie tego typu usprawnień, czy to w programowaniu czy w życiu codziennym zawsze się opłaca.

Produktywność to rodzaj myślenia. Tak jak bycie bogatym lub biednym. Dzięki dziesiątkom takich małych usprawnień w każdej dziedzinie życia Twoja godzina pracy może stać się naprawdę wiele warta zanim się obejrzysz!

Zachęcam Cię do podzielenia się w komentarzach swoimi sposobami na automatyzację finansów.

 

Sekrety Produktywności

Sekrety Produktywności

DARMOWE szkolenie mailingowe! 10 porad jak zwiększyć produktywność w programowaniu.

Dziękujemy za zapisanie się na kurs. Wkrótce otrzymasz wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.

Zapisz się na Newsletter!

Zapisz się na Newsletter!

Dołącz do naszej listy mailingowej by otrzymywać wiadomości o najnowszych artykułach!



Gratulacje, zapisaliśmy Cię na listę!