Każde forum, blog czy inny portal potrzebuje ruchu. Stąd też w sieci miliony artykułów o tym, jak zdobyć ruch na stronie.

Wiadomo nie od dzisiaj, że wysokiej jakości treść, linki do witryny czy regularność dodawania artykułów jest bardzo istotna kiedy  chodzi o budowanie pozycji w internecie, ale jeśli publikujesz regularnie świetne artykuły, to być może nie trzeba wiele, by zerowym kosztem zwiększyć ruch na stronie?

Czas publikacji

Co gdyby zmienić porę lub dzień dodawania wpisów? Czy data lub godzina publikacji artykułu ma znaczenie w generowaniu ruchu na Twoim blogu?

Różne grupy docelowe.

Zastanówmy się nad prostym przypadkiem: Twoją grupą docelową są studenci.

System Edukacja.CL Politechniki Wrocławskiej dwa razy w roku przy zapisach na semestr się zawiesza ze względu na generowanie w tym czasie 90% całego rocznego ruchu.

Sklepy internetowe generują maksymalne sprzedaże przeważnie w grudniu, podczas gdy styczeń po świętach notuje rekordowe spadki.

Jeśli Twoją grupą docelową są kawiarnie, to pewnie największy ruch w aplikacji zanotujesz w godzinach ich otwarcia. Jeśli twoimi odbiorcami są, uczniowie i nauczyciele, to najwięcej ruchu pojawi się w godzinach lekcyjnych, a spadki zauważysz w weekendy.

Wreszcie jeśli czytelnicy Twojego bloga pracują, prawdopodobnie czytają Twoje treści po godzinach pracy! Wyjątkiem są programiści lubiący czytać w trakcie lunchu :D.

Data i godzina publikacji wpisu mają więc znaczenie jeśli chodzi o natężenie istniejącego ruchu na stronach internetowych.

No dobrze, ale jak to się przekłada na zwiększenie ruchu w witrynie?

Gdy ukończysz artykuł na blogu, publikujesz go też w innych miejscach po to, by poprawić pozycję w wyszukiwarkach, albo przekierować ruch. Zakładam więc, że oprócz wrzucenia artykułu na bloga, zdarzy Ci się:

  • dodać informację o artykule na facebooku, twitterze i innych mediach społecznościowych.
  • dodać kilka odpowiedzi na forach, w których jesteś aktywny, by zdobyć dodatkowe linki i być może kliknięcia.
  • wysłać informację w formie wiadomości email do subskrybentów.

Twoim celem jest więc dotarcie do jak najszerszego grona odbiorców, by pozyskać największy możliwy ruch w swojej witrynie. Jak więc myślisz, czy informacja o tym, kiedy jest największy ruch w aplikacjach na których publikujesz może się przełożyć na wzrost odwiedzin u Ciebie?

Ależ tak! Trzeba tylko zbadać, kiedy ruch w danych źródłach jest największy.

Przy zastanawianiu się kiedy publikować treści, spróbuj wcielić się w swoich czytelników. Kim są? Co robią? Jak pracują? Te pytania powinny przynajmniej nakierować Cię na bardziej i mniej odpowiednie dni lub godziny do publikacji artykułów.

Największy ruch z facebooka.

Jeśli piszesz artykuły w języku Polskim, to o wiele mniejszy ruch z facebooka pozyskasz, publikując na swojej stronie nowy wpis w środku nocy! Zastanów się, w jakich godzinach Twoi użytkownicy mają czas na czytanie blogów by dowiedzieć się, jaka godzina publikacji wpisu będzie najlepsza.

Kiedy twoi fani będą na facebooku, by przeczytać wiadomość zanim zniknie ona w odmętach nieskończonego strumienia aktualności?

Przetestuj publikację treści w różnych dniach i godzinach, sprawdź ich popularność, a następnie odwiedź statystyki facebooka!

Najlepsze dni i godziny do publikacji treści

Facebook umożliwia sprawdzenie, kiedy Twoje artykuły zyskują największy zasięg, są najchętniej klikane czy komentowane. Możesz także sprawdzić, kiedy Twoi fani są online, dzięki czemu w jakich godzinach masz szansę na dotarcie do największej grupy odbiorców.

W moim przypadku są to dni od środy do niedzieli. Stąd wiem, że nie warto publikować artykułów na facebooku w poniedziałki i wtorki, gdybym więc chciał dodawać wpisy regularnie trzy razy w tygodniu, najlepiej robić to w środy, piątki i niedziele.

To ciekawe, gdyż różne podobne analizy, jakie znalazłem do tej pory mówią o największym ruchu na początku tygodnia! Oznacza to, że każdy przypadek jest inny i należy przejrzeć własne statystyki by osiągnąć najlepsze wyniki.

Na daną chwilę ciężko stwierdzić, która godzina jest najlepsza do publikacji, lecz zauważyłem więcej fanów w okolicach południa i 20:00.

Na podstawie tych danych możesz zakolejkować publikowane treści, by pojawiały się w określonych dniach lub godzinach! Dokładnie wtedy, gdy najwięcej potencjalnych czytelników może je zobaczyć!

Zmieniona godzina publikacji, Zakolejkowanie wpisu na facebooku

Aby zmienić godzinę publikacji wpisu na facebooku, zamiast klikać ‚Opublikuj’, użyj strzałki obok i wybierz datę!

Największy ruch z subskrybcji.

Czy jesteś osobą aktywną w internecie? Jeśli tak, to pewnie otrzymujesz sporo maili.

Ja jako programista, blogger i przedsiębiorca dostaję dziesiątki maili dziennie. Posiadam cztery aktywne skrzynki mailowe i przez weekend potrafię otrzymać ponad 200 maili, które należy przejrzeć i odpowiednio zareagować. Zapewniam Cię, że w poniedziałek rano wszystkie stałe subskrypcje zwyczajnie zarchiwizuję.

Zakładam, że Twoi czytelnicy mogą mieć trochę luźniej, ale jeśli muszą przejść przez maile nagromadzone przez weekend na swoich skrzynkach, to szansa że znajdą czas na odczytanie Twojej informacji o artykule, kliknięcie w link i przeczytanie artykułu są o wiele mniejsze, niż na przykład w czwartek czy piątek. Pracownicy często czują już weekend i chętniej czytają ciekawostki ze świata.

Wielokrotnie Freshmail robił badania na temat tego, jaki dzień jest najlepszy na publikację maili. Ze względu na ciągle zmieniające się trendy stworzyli narzędzie do automatycznej optymalizacji czasu wysyłki. Tak samo jak w przypadku ruchu na facebooku, tak i odbiór maili różni się zależnie od grupy docelowej i wieku odbiorców.

Polecam więc badać, czy skuteczność Twojego newslettera da się poprawić zmianą dnia wysyłki :).

Największy ruch z wyszukiwarki

Google Analytics pokazuje, że głównymi źródłami ruchu na mojej stronie jest:

  • Organic Search, czyli zapytania google
  • Media społecznościowe, głównie facebook
  • Linki referencyjne

Nie zamierzam się jednak zbytnio skupiać na ruchu z wyszukiwarki, gdyż w tym wypadku godzina publikacji nie ma dużego znaczenia.

Po każdym dodaniu nowego posta google potrzebuje czasu, by zaindeksować nowy wpis. Oznacza to, że jeśli dodasz nowy artykuł, dla osób szukających w google nie jest on widoczny od razu. Dla osób zaś, którzy już trafili na stronę, to dopóki nie używasz powiadomień na pulpicie, informacja o nowym wpisie do nich nie dotrze.

Ponadto, w przeciwieństwie do aktualności facebooka, na drugi dzień po publikacji Twój wpis nie zniknie w odmętach historii. Jeśli ruch z wyszukiwarki był wczoraj, będzie i jutro ;).

Dlatego ja godzinę publikacji dostosowuję do facebooka i maili, a nie wyszukiwarki google.

Automatyzacja to klucz do sukcesu.

To wszystko prowadzi nas do bardzo ważnej kwestii. Wiemy już, kiedy wysyłać maile, oraz kiedy dodawać wpis o artykule na facebooku. Ale kiedy publikować treści na stronie? Blogu?

Jeśli mielibyśmy manualnie dodawać każdy wpis na każdym środku komunikacji osobno, nie miałoby to dużego znaczenia. Ale automatyzacja jest tym, co sprawia, że Twój biznes osiąga sukces bez konieczności poświęcania przez Ciebie większych i większych ilości czasu.

Pisanie interesujących i dopracowanych treści jest bardzo czasochłonne. Często jest tak, że bloggerzy mają czas, by napisać kilka artykułów na raz, podczas gdy później przez tygodnie muszą się nieźle postarać, by znaleźć choć chwilę na moderację komentarzy.

Aby utrzymać regularność wpisów na przykład podczas wyjazdu na wakacje lub choroby zawodowi bloggerzy nie publikują natychmiast, lecz wrzucają do kolejki, ustawiając daty automatycznej publikacji. Można podpiąć media społecznościowe w taki sposób, by przy publikacji artykułu na Wordpresie, automatycznie wysyłały się informacje o tym do subskrybentów, osób śledzących Twojego twittera czy fan page.

Dlatego polecam Ci publikować wpisy na blogu w godzinach największej popularności w mediach społecznościowych lub największego odczytu maili.

I zautomatyzować publikację w różnych źródłach w taki sposób, by w tej najlepszej godzinie wszędzie publikacja była zrobiona jednocześnie.

Ten mały zabieg sprawi, że Twoje artykuły dotrą do maksymalnej ilości obserwujących Cię osób i ruch na Twojej witrynie może wzrosnąć kilkukrotnie!

Podsumowanie

Większy ruch na stronach w których publikujemy nasze treści to więcej potencjalnych czytelników do zachęcenia odwiedzenia naszego bloga.

Godzina, dzień tygodnia ma znaczenie przy przekierowywaniu ruchu na nasze witryny. Ma też znaczenie typ źródła danych, pora roku, wiek i rodzaj grupy docelowej.

Być może publikujesz w określonych godzinach lub dniach tygodnia, bo regularność jest ważna. Ale regularność jest najważniejsza dla istniejących użytkowników – jeśli wiem, że co tydzień w niedzielę jest nowy artykuł i chcę go przeczytać, to zawsze w niedzielę sprawdzę Twojego bloga.

Jeśli chcesz jednak pozyskać nowy ruch, zwiększyć popularność bloga, to ważniejsze od regularności jest publikowanie w godzinach największego ruchu w internecie – nie na Twoim blogu.

Zapisz się na Newsletter!

Zapisz się na Newsletter!

Dołącz do naszej listy mailingowej by otrzymywać wiadomości o najnowszych artykułach!



Gratulacje, zapisaliśmy Cię na listę!