Optymalizacja witryny internetowej to rzecz przez wielu niedoceniana. Ogromna większość popularnych blogów nie jest w ogóle budowana w sposób przyjazny dla wyszukiwarki i nawet, jeśli osiągają świetne wyniki ze względu na dużą popularność zamieszczanych materiałów, wyniki te mogłyby być dziesiątki razy większe w przypadku przestrzegania odpowiedniej struktury serwisu. Pozycjonowanie witryn, szczególnie na słowa kluczowe oblegane przez konkurencję, jest trudne i bardzo kosztowne. W tym artykule znajdziesz informacje o tym, jak trochę zaoszczędzić. Wyjaśnię Ci tu kilka mitów pozycjonowania, oraz to, w jakim kierunku idzie google, a co z tym idzie, na czym warto się skupiać.

Czy optymalizacja witryny jest trudna?

optymalizacja witryny pod google

Coraz głośniej mówi się w internecie o polityce Google mającej na celu zrujnowanie pozycjonerów. Ja osobiście chciałbym skomentować te opinie jednym słowem, ale otrzymam wtedy filtr za niezbyt kulturalny język.

Filozofia Google jest bardzo jasna i klarowna. „Jesteś uczciwy, to nie masz czego się bać. Jesteś nieuczciwy, prędzej czy później to wychwycimy”. Pozycjonować pod Google jest coraz trudniej, bo ich inżynierowie się rozwijają. Wiedzą i potrafią coraz więcej. Jeśli jesteś chrześcijaninem to masz odniesienie, że żyć według ewangelii też nie jest łatwo. O co chodzi z tą googlowską polityką?

Google uważa, że pozycjonwanie witryn jest nienaturalne – że portale, które stać na zakupienie milionów linków z innych witryn wcale nie muszą być wyznacznikiem wartości tego, co oferują na swoich stronach.Wyznacznikiem powinna być treść – unikalna i popularna. Wyznacznikiem powinny być linki z innych witryn, ale… tylko z wartościowych stron. Wyznacznikiem powinna być dynamiczna zmiana i aktualizacja treści na stronie. Szybkość ładowania się witryny i masa innych czynników, które razem powodują, że nasz serwis pląsuje się po jednej stronie płotu.

O tym, jak zacząć pozycjonowanie swoich serwisów napisałem już na blogu, jednak tamten artykuł skupiał się na tym, z jakich technik można korzystać, a jakich technik należy unikać na początku pisania bloga. Co jednak, jeśli już swój serwis posiadasz? Co możesz zrobić, by zwiększyć jego pozycję w google i zapewnić sobie jak najwięcej wejść z wyszukiwarki? Jak wygląda optymalizacja witryny, jeśli posiadasz bloga, a jak jeśli prowadzisz sklep internetowy? O tym poniżej.

Ranking ważności czynnkików SEO – uwaga na mity!

1. Linki do naszego serwisu z innych portali

Temat pozyskiwania linków nieco wprawdzie wykracza poza temat optymalizacji serwisu, o którym mówi tytuł, ale ze względu na znaczenie dla google nie mogłem tego ominąć.

Kiedyś tylko ilość miała znaczenie. Teraz robi się coraz trudniej. Google stara się pracować nad tym, by filtrować linki naturalne, a ignorować te zdobywane automatycznie lub w sposób nieetyczny. Bardzo popularne jest komentowanie blogów przez boty tylko w celu pozyskania linków dofollow do docelowego serwisu.

Od jakiegoś czasu google niemal zupełnie ignoruje sekcję komentarzy, więc linki pozyskane przez komentarze są bardzo, ale to bardzo mało istotne. Największą wartość mają linki umieszczane w stopkach lub bocznych paskach serwisów – takie, które są obecne na każdym wpisie i każdej podstronie, ponieważ umieszczane są zawsze przez autora bloga czy portalu. Następnie w kolejności ważności miejsce swoje mają linki umieszczane wewnątrz wpisów, w treści bloga. Takie linki są najbardziej naturalne, ponieważ autorzy linkują do informacji, które powiązane są z artykułami, na które piszą. I tak, jeden link z serwisu z Page Rank 5 jest wart więcej, niż sto tysięcy linków z PR 0 lub 1. Ilość więc nie do końca ma tak ogromne znaczenie, a pozyskiwanie dużej ilości linków w krótkim czasie może się wydać nienaturalne i ban gotowy. Systemy wymiany linków (SWL) są oficjalnie zabronione, choć wyszukiwarka nie bardzo jeszcze radzi sobie z egzekwowaniem tego zakazu. Warto jednak mieć na uwadze, że to się kiedyś zmieni. W artykule o niedozwolonych technikach SEO możecie przeczytać, jak NIE pozycjonować.

Kolejnym źródłem pozyskiwania linków są katalogi stron internetowych. W tym miejscu chciałbym zwrócić uwagę na pewną dygresję. Google jest we wszystkich rankingach pracodawców w pierwszej piątce jeśli chodzi o atrakcyjność jako pracodawca. Każdy chciałby tam pracować, a pracują najlepsi. Jeśli więc dowiesz się kiedyś o jakiejkolwiek metodzie zwiększania pozycji w wyszukiwarce, warto przyjąć założenie, że inżynierowie google już o tym słyszeli. Tym bardziej, że mieszkamy w Polsce, a nie oszukujmy się, nowinki technologiczne nieczęsto są u nas wcześniej niż w Ameryce czy Japonii.

Czemu o tym piszę? Zwróć uwagę na katalogi stron: jeśli właśnie dowiedziałeś się o programie do umieszczania stron w wyszukiwarce, jak np. Publiker czy Adder, to pamiętaj o prostym fakcie, że dziesiątki firm już od dawna z nich korzystają i eksperci google zdają sobie sprawę z ich istnienia.Narzędzia te są dobre, ale jako… dodatek. Bo google katalogi stron w dużej mierze ignoruje, a linki z nich prowadzone są mało istotne. W dłuższej perspektywie jednak, roku, może dwóch rzeczywiście mogą przynieść znaczące korzyści z użytkowania. Najważniejsze jednak, by zdobywać te linki powoli, szczególnie na początku pozycjonowania.

2. Unikalna i wartościowa treść na stronie

optymalizacja witryny duplikat treści

Zacznijmy od tego, że duplikaty treści są prawnie zabronione.

To jest parametr którego wyniesienie na pierwsze miejsce w rankingu ważności jest w ambicjach Google, niemniej nie da się sprawdzić, czy treść jest wartościowa bezpośrednio – dlatego pingwiny i pandy korzystają z czynników pośrednich, jak PR, ilość linków, dynamiczna zmiana treści, ilość odwiedzin itp itd… Sam fakt, że posiadasz na stronie unikalną treść i wartościową nie jest sam w sobie bonusem – google musi jakośc trafić na twoje niepowtarzalne artykuły, więc linki są konieczne. A im częściej będzie pajączek na nie trafiał, tym częściej będzie indeksował. I wartość strony wzrośnie.

W tym miejscu mogę śmiało powiedzieć, że na unikalnej treści warto się skupić zawsze, bo za to nigdy nie dostaniemy bana. NIGDY. Żadna zmiana w algorytmie nie sprawi, że unikalna treść wpłynie na twój serwis negatywnie. (We wspaniałym wpisie Pawła Krzyworączki możesz przeczytać, jak budować wartościową treść na stronie.)

Aby zilustrować ci jaka strona jest dla google atrakcyjna, posłużę się porównywarkami cenowymi. Porównywarka ma na celu agregowanie produktów z innych serwisów i wyświetlanie albo najtańszych, albo najpopularniejszych. Jest to w pełni automatyczne, więc choć dla użytkownika może być użyteczne, z punktu widzenia przeglądarki nie tworzy żadnej wartości dodanej. W momencie jednak gdy porównywarka doda do swej oferty własne opisy porównywanych produktów, albo zaoferuje własne zdjęcia lub statystyki, jej wartość dla google skacze pod niebiosa.

Podobnie rzecz się ma ze sklepami internetowymi. Google nie cierpi duplikowanej treści, więc kopiowanie opisów produktów ze stron producentów może bardzo zaszkodzić twojej witrynie. Warto jest więc tworzyć unikalne opisy produktów, tak by zawierały one słowa kluczowe, na które użytkownicy mogą wyszukiwać nasz produkt i w tytule i w opisie.Pisałem jakiś czas temu o najlepszej wtyczce do pozycjonowania dla witryn opartych na wordpresie, jaka do tej pory wyszła. Polecam ją bardzo, bo pomaga nam zachować strukturę artykułów tak, by pisać je pod frazy na które chcemy pozycjonować witrynę. Polecam przeczytać ten artykuł, by zapoznać się z jej funkcjonalnością i jak najwcześniej wdrożyć ją na naszych wordpressowych serwisach.

3. Grafika i filmy

Unikalna grafika dla google jest tak istotna, jak unikalna treść, jeśli nie bardziej. Samo dodanie grafik to może być jednak za mało. Warto dodawać opisy obrazków na stronie, precyzować ich tytuły oraz anchor text, czyli tekst, który pojawi się na stronie, w przypadku problemów z wyświetleniem obrazka. Warto wtedy zadbać o to, by w tych metadanych zawarte były słowa bądź frazy na które chcemy pozycjonować dany wpis czy produkt. Aby zoptymalizować swoją witrynę pod kątem grafik, warto powrócić do starych wpisów i poświęcić im trochę uwagi, nawet jeśli zajęłoby to sporo czasu.

Ogromną wartość dodaną dla witryny mają też filmy. Często umieszczenie filmu na stronie nie przysparza żadnych trudności, a blogi na których umieszczane są od czasu do czasu filmy pozycjonują się o wiele łatwiej i lepiej.

4. Dynamiczna treść

Umieściłem to dopiero na czwartej pozycji, choć obecnie jest to jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania w wyszukiwarkach. Tyle tylko, że wiąże się on bezpośrednio z tym, co napisałem wyżej, bo bez tego zwyczajnie nie może zaistnieć. W dynamicznej treści chodzi o to, że wyszukiwarki uwielbiają witryny, w których często wprowadzane są jakieś zmiany. Jeśli pajączek trafi na stronę, i po kilku dniach trafi na nią ponownie, a tam treści będzie więcej, lub będzie zupełnie inna, to taka strona wyda się znacznie atrakcyjniejsza. Na blogach osiąga się to poprzez komentarze. Każdy komentarz to dodatkowa treść do wpisu, dlatego kiedy mówiłem, że komentarze są bezużyteczne pod kątem zdobywania linków, nie mówiłem tego w odniesieniu do całej optymalizacji witryny. Tyle tylko, że dodając komentarz na jakimkolwiek blogu pomożemy w pozycjonowaniu tegoż bloga, a nie naszej witryny.

Z tego właśnie powodu tak dobrze pozycjonują się zoptymalizowane sklepy – każda opinia o produkcie czy sprzedawcy (allegro), każdy nowy użytkownik, to nowa treść na stronie. Dlatego też tak dobrze pozycjonują się portale społecznościowe – każda wiadomość wysłana na tablicy, to nowa treść. Zazwyczaj są to treści unikalne, stąd powyższe powiązania. Coraz częściej eksperci od pozycjonowania wypowiadają głośno swoje teorie, że w ciągu kilku najbliższych lat pozycjonowanie w tradycyjnym znaczeniu całkowicie przestanie istnieć, a pozycję w wyszukiwarkach budować będą głównie społeczności.

Czy blogi będą przez to zagrożone? Raczej nie – blogi warto pisać ciekawie, by ludzie chętnie komentowali twoje wpisy, na sklepach agregować opinie o produktach i dołączać je do opisów tychże produktów, na portalach społecznościowych udostępniać jak najwięcej dynamicznej treści, a na serwisach informacyjnych pozwolić na dodawanie treści przez internautów.

optymalizacja witryny meta dane

Tak wyświetlana jest strona z prawidłowo uzupełnionymi metadanymi

5. Metadane i przyjazne linki

Obecnie google niemal zupełnie nie bierze pod uwagę metadanych pod kątem pozycjonowania. Niemniej, za wypychanie ich zbytnio słowami kluczowymi można dostać bana, dlatego warto zwrócić uwagę, by nie przeholować. Metadane nie są obecnie czymś ważnym, dlatego nie warto zbytnio zawracać sobie nimi głowy – jedyny ich atut, to fakt, że w przeglądarce nasza strona będzie się wyświetlać z tytułem i opisem zawartym w meta-tagach. Dlatego ja z nich zawsze korzystam 😉

Na dzisiaj to wszystko. Zwróć uwagę na mojego bloga – jak wpisy są zoptymalizowane pod wyszukiwarkę i podziel się spostrzeżeniami na ten temat. Czy widzisz jakieś niejasności?

Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci w optymalizacji Twojego portalu – jeśli będziesz przestrzegać zawartych tu porad, Twoja pozycja w google nigdy nie będzie zagrożona. 😉 . Zdaję sobie sprawę, że optymalizacja witryny pod kątem treści będzie czasochłonna, lecz uwierz mi, że warto. Jeśli zaś dopiero stawiasz swój serwis, wykorzystanie zawartych w tym artykule porad to konieczność.

Pozdrowienia

Pin It on Pinterest

Share This
Sekrety Produktywności

Sekrety Produktywności

DARMOWE szkolenie mailingowe! 10 porad jak zwiększyć produktywność w programowaniu.

Dziękujemy za zapisanie się na kurs. Wkrótce otrzymasz wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.

FreshMail.pl