Jakiś czas temu zacząłem odczuwać dyskomfort w kręgosłupie po kilku godzinach siedzenia w pracy. Problem rozpoczynał się tym, że zdawałem sobie sprawę, iż mam kręgosłup. To nie był jeszcze ból, jednak zazwyczaj człowiek po prostu nie czuje tego, że posiada ręce i nogi, nie czuje włosów ani paznokci. Nie zastanawia się nad obecnością w organizmie wątroby, kwasów żołądkowych czy tasiemca. Kiedy zaś zaczyna te rzeczy czuć, oj, wtedy coś jest stanowczo nie tak.

Problemy z kręgosłupem u informatyka

Spanie przy komputerze nie jest najzdrowsze dla kręgosłupa

Ból w kręgosłupie to zjawisko tak pospolite, że aż dziwne jest, kiedy jakiś informatyk tych problemów nie ma. Jeżeli jesteś programistą, grafikiem, lub wykonujesz zawód pokrewny – tzn. siedzący – odczuwasz ból kręgosłupa po kilku godzinach siedzenia. Skąd to wiem? Bo każdy tak ma.

U mnie nasilało się to szczególnie podczas sesji, kiedy w dzień siedziałem na uczelni, popołudniami siedziałem nad zleceniami, a po nocach siedziałem nad nauką na egzaminy. Brakowało mi czasu nawet na jedzenie, a co dopiero mówić o jakichś przerwach czy śnie.

Jako informatyk zmuszony jestem przez większość godzin dnia zwyczajnie siedzieć w jednej pozycji. Jest to bardzo obciążające dla kręgosłupa, szczególnie dla odcinka lędźwiowego. Do niedawna, kiedy siadałem nad projektem, albo nad rozwiązaniem problematycznego zadania, wstawałem sprzed komputera dopiero kiedy chciałem się położyć spać. Nie było różnicy, czy było to zadanie na uczelnię, czy komercyjne zlecenie aplikacji internetowej. Nie kładłem się o normalnych porach. Dyskomfort w kręgosłupie zaczął się przekształcać w autentyczny ból, i mogłem usiedzieć coraz krócej, a bolało coraz bardziej.

Postanowiłem więc problem rozwiązać, i dzięki pomocy znajomych fizjoterapeutów oraz sporej gamy materiałów, które znalazłem w sieci (tu link do wywiadu, który natchnął mnie do wczesnego zaradzenia moim problemom z kręgosłupem), udało mi się ból zażegnać, mam nadzieję, ze permanentnie.

Jak się pozbyć problemów z kręgosłupem?

  1. Zadbaj o sen – siedzenie przez wiele godzin dziennie bardzo obciąża kości. Trzeba im zapewnić odpowiednią regenerację, ofiarując organizmowi odpowiednią ilość snu. Najlepiej jest także dbać o stałe pory kładzenia się spać oraz regularne wstawanie z łóżka. Minimalna ilość snu potrzebna dla dorosłego człowieka to około 7h, choć granica ta oscyluje w zależności od człowieka. Ja osobiście obecnie śpię po sześć godzin dziennie i w zupełności mi to wystarcza. Niektórzy potrzebują znacznie więcej snu.
  2. Kup wygodny fotel – jeśli pracujesz w domu, zainwestuj w porządne ergonomiczne siedzenie. Jeśli miałbym wybierać, czy zakupić oprogramowanie, porządny monitor czy cokolwiek innego, co ułatwiłoby mi pracę, wybrałbym odpowiednie krzesło. Fotel ergonomiczny to podstawa pracy w trybie siedzącym, jeśli więc go nie posiadasz, zakup go jak najprędzej. Jeśli w pracy nie posiadasz odpowiedniego siedzenia, wymuś na szefie, żeby ci takie krzesło zafundował.
  3. Rób częste przerwy – bardzo ważne, zarówno w sensie psychicznym jak i fizycznym, są przerwy. Co 30 minut wstawaj od komputera, choćby na chwilę. Przeciągnij się, rozciągnij, popatrz przez okno, wyjdź do sklepu lub zrób kawę. Wystarczy dosłownie kilka minut, by odpocząć. Częste krótkie przerwy są o wiele wydajniejsze niż rzadkie ale długie. Kręgosłup odpoczywa wtedy bardziej, podobnie jak i oczy. To samo z mózgiem. Wielokrotnie wydajniej pracuje ludzki mózg, jeśli nie skupia się bez przerwy nad jakimś zadaniem, lecz bombardujemy go co chwila jakimiś urozmaiceniami.
  4. Ćwicz – powróciłem do regularnych ćwiczeń i problemy z kręgosłupem zniknęły. Nieważne, czy biegasz, pływasz, czy trenujesz sztuki walki. Najbardziej wskazane jest jednak pływanie, ponieważ najbardziej odciąża kręgosłup.
Piłka rehabilitacyjna zamiast krzesła

Zamiast krzesła warto używać piłki rehabilitacyjnej.

Piłka rehabilitacyjna do rozciągania kręgosłupa

Ponadto zakupiłem piłkę rehabilitacyjną, na której wstając od komputera mogę się położyć i naciągnąć kręgosłup. Można wykonywać na niej brzuszki nie obciążając pleców, oraz wiele innych ćwiczeń, lepiej się też myśli, kiedy głowa jest poniżej serca i mózg jest lepiej ukrwiony.

Jak widzicie, kosztowało mnie to trochę pracy. Nawet nie samo znalezienie tych porad, lecz raczej przeorganizowanie systemu mojej doty

chczasowej pracy tak, by w wieku 40 lat jeszcze móc chodzić. Szczególnie na początku miałem problemy z systematycznością przerw, lecz zacząłem ustawiać sobie minutnik i zarówno komfort, jak i efektywność zarówno mojej pracy jak i nauki podskoczyła wielokrotnie.

Jeśli martwi was robienie częstych przerw, ponieważ pojawia się w waszych głowach myśl, że to strata czasu, jesteście w błędzie. Każdą pracę wykonacie szybciej, każdy projekt zrobicie lepiej, a każdy problem rozwiążecie łatwiej, jeśli wprowadzicie do swojego systemu pracy czy nauki częste i regularne przerwy.

Mam nadzieję że ten artykuł pomoże wam poradzić sobie z bólem kręgosłupa raz na zawsze. Jeśli ten post Ci pomógł, spodobał, lub jeśli masz jakieś własne pomysły, jak sobie z tym poradzić, napisz proszę o tym w komentarzu.

Sekrety Produktywności

Sekrety Produktywności

DARMOWE szkolenie mailingowe! 10 porad jak zwiększyć produktywność w programowaniu.

Dziękujemy za zapisanie się na kurs. Wkrótce otrzymasz wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.

Polub nas na facebooku!

Jeśli podoba Ci się ten blog, polub nas na facebooku! Dzięki temu nie ominą Cię nowe treści!

You have Successfully Subscribed!